Onze 1e volledige dag in The Big 🍎

29 april 2019 - New York City, Verenigde Staten

Het is 26102 stappen en 13,7 km later en we kijken samen terug op een ge-wel-dige dag! Wát een bijzondere dingen hebben we vandaag allemaal gezien en gedaan!

Hilarisch: vannacht waren we allemaal om 3.30 uur wakker (hoezo jetlag 😉) maar gelukkig zijn de kids weer in slaap gevallen. Nadat we 'op de hoek van de straat' een croissant hadden gescoord hebben we de metro naar het financial district (de andere kant van Manhattan) gepakt om op de Staten Island ferry te stappen. Vanaf deze veerboot hadden we de eerste bezienswaardigheid van deze dag te pakken: the statue of liberty 🗽oftewel: het vrijheidsbeeld! We kennen het allemaal van tv maar het heeft toch echt iets magisch om dit 'in real life' te zien: het beeld staat symbool voor de vrijheid en geldt als een teken van verwelkoming van iedereen: terugkerende Amerikanen, gasten en immigranten.

Ook de skyline van NY vanaf de ferry is grandioos... we hopen dat de foto's dit goed over kunnen brengen!

Na deze tocht zijn we doorlopen naar Charging Bull om hem even bij zijn ****** aan te raken 🐂. Dit bronzen beeld van 3200 kg staat als symbool voor Wall Street en het financial district en is een populaire attractie in NYC.

Tussen de wolkenkrabbers staat Trinity Church. Hier hebben we een kaarsje opgestoken ❤ vanwaar we verder zijn gelopen naar de NY Stock Exchange. Onderweg kwamen nog mooie kunststukken tegen dus volop op de foto!

Ook leuk is dat de perkjes gevuld zijn met o.a. tulpen. Net als sommige straatnamen ook nog stammen uit de tijd dat NY een Nederlandse kolonie was. Daarna tijd voor een lunch bij Subway, broodjes zijn er heerlijk; we waren vergeten door te geven dat een beker voor drinken best Small of Medium mocht zijn.... (☺ over zo'n Large beker kunnen we de hele dag doen... 😋)

We hebben de kids verteld van de gebeurtenissen op 9/11 en wat een impact dit heeft gehad, niet alleen in NY of de U.S.A., maar ook in de rest van de wereld. We zijn naar het 9/11 Memorial gegaan en hebben om de diepe bassins gelopen waar, aan de rand van de beide bassins, alle namen van de slachtoffers staan gegraveerd. De watervallen herinneren aan de terreuraanslagen. Het is een serene plek in het drukke deel van de wijk. De kids wilden liever niet naar het 9/11 museum maar wilden wel Manhattan vanaf de One World Observatory bekijken. Hij is gebouwd nadat de resten van de Twin towers zijn opgeruimd.  Op deze hoogste wolkenkrabber (hoger dan 500 meter) kom je in een minuut op de 202e verdieping waarbij je dmv een animatie film ziet hoe de stad in de jaren is opgebouwd. Hierna wordt je begeleid naar een projectiescherm dat als het ware een dynamisch promotiefilmpje van NY laat zien en daarna.... verdwijnt het scherm en heb je een fantastisch (360°) uitzicht over de stad.... adembenemend is dat!

Niet alleen wij, ook de kids konden er geen genoeg van krijgen om fotos te maken en elkaar dingen aan te wijzen dus hier zeker een uur binnen geweest.

We besloten verder te lopen via Broadway en hebben een aantal souvenir winkels bezocht, de outlet 21 Century en bij Wendy's een hamburger met friet gegeten waardoor we weer opgeladen waren om achter het Empire State Building uit te komen bij Build-a-bear Workshop. Julia had het er (tijdens het dagje samen weg) in Londen al op staan: in NY zou ze écht een beer uitkiezen, laten vullen, kleding uitzoeken en compleet met certificaat en naam mee naar huis nemen.... waar de voeten eerst nog zeer deden, van al het lopen, was daar in de winkel niets meer van te merken want jawel: 50 minuten later liepen we niet met 1 maar met 2 beren naar buiten... Quinten was overstag gegaan er is nu ook in het bezit van zijn eigen B-A-B 🐻...

Hierna nog naar Times Square gelopen waar het inmiddels donker was en hierdoor de lichtreclames heel mooi uitkwamen. Ook hier hangt een goede sfeer; komen we nog terug want inmiddels waren alle benen moe van deze enerverende dag! Een yellow cab bracht ons terug naar het hotel en we hopen dat jullie een goede indruk hebben gekregen van deze dag.

Niet alle geplaatste foto's zijn zichtbaar onder dit reisverslag. Onder het mapje foto's staan er nog enkele ☺.

Het is nu écht tijd om te gaan slapen, morgen weer een nieuwe dag voor de boeg.