Onze 2e dag in NYC

30 april 2019 - New York City, Verenigde Staten

We begonnen dag 2 met een wandeling naar de dichtstbijzijnde metro vanwaar we vertrokken naar de nieuwste buurt van Manhattan voor een bezoek aan 'Hudson Yards Vessel'. Dit beloopbare kunstobject stond op ons lijstje en is een bezoek zeker waard! Omdat we al vroeg aanwezig waren konden we de same-day-tickets ontvangen en hadden we het geluk ook vrijwel meteen naar binnen te kunnen. Voor de kids was het doel om als (één van de) eerste, via de trappen en verbindende platforms, boven te zijn (is ook gelukt 😉) en zo was het voor ons allen een flinke conditietraining 🤣.

Na het bezoek aan deze eyecatcher liepen we door naar de High Line. We hebben een stukje gelopen over dit hooggelegen en 2,3 km lange stadspark. Het park werd aangelegd op een ongebruikte verhoogde treinrails en eromheen staan oude pakhuizen die tot 1980 via de spoorlijn hun voorraad kregen. Bijzonder maakt dat je echt even weg bent uit de drukte van de stad.

Even enkele opvallende/leuke/ bijzonderheden (door onze ogen gezien) in NY: het valt écht op dat het zo'n schone stad is! Geen zwerfafval of grafitti etc. (Quinten was het daar in eerste instantie niet helemaal mee eens omdat er wel degelijk hopen met vuilniszakken aan de kant van de weg liggen maar deze worden die dag op een bepaalde tijd opgehaald... 🤣). Een taxichauffeur vertelde dat er in New York zo'n 14.000 (nee, ik maak geen typefout) taxi's rijden 🚖... en ik geloof het nog ook... 😁. De eerste dag stonden wij braaf bij de voetgangers- oversteekplaats te wachten, geen knopje te bekennen waar we op konden duwen, tot het stoplicht op 'lopen' zou springen maar de overige mensen om ons heen dachten daar heel anders over want zodra de laatste auto de bocht om was begon iedereen om ons heen over te steken. Staan we dan met 'ons goed fatsoen'... Dat zoiets snel went zie je wel...

Verder voelt de stad heel gemoedelijk, overzichtelijk, zijn de mensen hulpvaardig (vnl met de weg wijzen 😉) én veilig. Dat alles én de leuke en bijzondere dingen die je hier kan doen maakt het wel een hele speciale stedentrip met kids! (Maar als je van relaxen houdt kun je wellicht beter een andere bestemming kiezen...🤣😂🤣).

's Middags namen we de Hop-On  Hop- Of bus voor de Downtown Tour en kwamen we langs een aantal bekende bezienswaardigheden van de dag ervoor en stapten we uit in het Seaport District voor een wandeling naar én over de Brooklyn Bridge. Ter info: het is de eerste brug die Brooklyn met Manhattan verbond en de bouwtijd nam 13 jaar in beslag. Er waren meer mensen op het idee gekomen om dit te doen want het was behoorlijk druk (maar misschien leek dit ook extra druk omdat veel mensen een selfie probeerden te maken😉.)  Daartussendoor probeerden ook nog fietsers zich druk-bellend doorheen te manouvreren, we waren blij dat we geen georganiseerde fietstocht over de Brooklyn Bridge hadden geboekt...! Nadat we genoeg hadden genoten van het uitzicht en de nodige foto's hebben genomen liepen we verder naar het volgende opstappunt van de bus. Onderweg kwamen we bij een leuk pleintje en werden we verrast met een Heineken event waar we enkele Ajax supporters zagen staan.  En niet alleen dat: de Champions League tour vond daar plaats, de 'cup met grote oren' stond pal voor ons! Om 15.00 uur zou je ermee op de foto kunnen dus we besloten een dik half uur in de rij te wachten. Helaas kwam na enige tijd een medewerker naar ons toe om aan te geven dat Q er toch niet mee op de foto mocht omdat je ouder moest zijn dan 21 jaar en Heineken hiervoor dus geen toestemming geeft. Met een teleurgestelde zoon door naar Chinatown gewandeld...

Julia en ik waren tijdens ons dagje Londen ook een stukje door Chinatown gelopen en we wilden Quinten laten zien hoe deze wijk eruit ziet. We zijn geruime tijd op een bankje in een park gaan zitten en hebben naar vnl chinese badmintonners, tai chi beoefenaars, basketballers en 2 groepen jongeren gekeken die een frisbee wedstrijd hielden terwijl muzikanten de achtergrondmuziek verzorgden. Ik vertelde de kids dat ik had gelezen dat er zo'n 300.000 Chinezen wonen in Chinatown waarvan velen niet één woord Engels spreken. Hilarisch dat we dit zelf hebben ondervonden want het volgende opstappunt van de Hop-On  Hop-Of bus was voor ons 'onvindbaar'. Terwijl de pekingeenden achter de ramen ons glazig aankeken waren wij verdwaald in Chinatown..! Degenen die ik aansprak om ons de tip te geven om nummer 13 op de kaart te vinden spraken inderdaad geen Engels! Argh!

We vonden de halte en zijn bij Rockefeller Center uitgestapt en naar de grote speelgoedwinkel FAO Schwartz geweest, hebben gegeten en geshopt. Ondanks de Hop-On  Hop-Of bus hadden we inmiddels alweer 12 km gelopen en de kids werden moe dus het was tijd om met de taxi naar het hotel terug te gaan!

1. Jacqueline:
    Superervaring hoor.
  2. Nettie en martin:
    2 mei 2019
    Kids moe ik denk iedereen wel als ik jullie programma lees. Wat een geweldige superdag weer. Toppy hoor Julia en Quinten .zo leuk jullie reisverslagen te lezen. Wij gaan nu met V en Z dagje weg. Nog heel veel fun😍😍
  3. Margreet:
    Hoi Nootjes, hartstikke leuk om te lezen. Nog veel plezier. 😘😘😘
  4. Margreet:
    2 mei 2019
    Lieve Nootjes, na een dag werken, ben ik eens lekker gaan zitten en jullie blog gelezen. Wat een mooi verhaal, leefde hele maal mee met jullie big Apple tour. Geniet nog effe. Hier is het 21.00 uur. Jullie nog een fijne middag en avond. Liefs Xxxxxx
  5. Margreet:
    2 mei 2019
    3e poging om reactie te plaatsen hihihi. Wij zien hem niet terug namelijk. Na een werkdag, nu lekker op de bank hangen ben jullie blog lezen.
    Leefde helemaal mee met jullie Big Apple tour.nov een gezellige middag en avond. Hier is het nu 21.00 uur bijna bedtijd. Liefssxxxx
  6. Natacha:
    3 mei 2019
    Jullie maken er echt een hele speciale reis van! Superleuk om te volgen!
  7. Dolsjes:
    3 mei 2019
    Wat een leuke berichtjes en gave foto's!!